ΑΥΧΕΝΙΚΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ

ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗ ΣΤΗΛΗ Leave a comment

ΑΥΧΕΝΙΚΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Το αυχενικό σύνδρομο δεν αποτελεί πάθηση, όπως επικρατεί σήμερα, αλλά περιγράφει μια σειρά από συμπτώματα στην περιοχή του αυχένα αλλά και στην εν γένει γύρω περιοχή (ώμοι, ωμοπλάτες, άνω κορμός), που προκαλούνται από παθήσεις της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης.

ΑΙΤΙΑ ΚΑΚΩΣΗΣ

Τα αίτια που μπορούν να προκαλέσουν το αυχενικό σύνδρομο παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλομορφία.

Η αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης έχει φυσιολογικά μια καμπύλη που στηρίζει το βάρος της κεφαλής. Αποτελεί την οδό που συνδέει τον εγκέφαλο με το υπόλοιπο σώμα μέσα από ένα δίκτυο αγγείων, νεύρων και οστών. Όμως η μεγάλη ελευθερία κινήσεων της κεφαλής και η καθημερινή καταπόνηση της στην εργασία (π.χ. δουλειά γραφείου), το σπίτι (π.χ. τηλεόραση στην κρεβατοκάμαρα) ακόμα και στον ελεύθερο χρόνο μας (π.χ. υπολογιστές), καθιστούν την αυχενική μοίρα επιρρεπή σε τραυματισμούς.

Σταδιακά η καμπύλη γίνεται ευθεία και οι μύες και οι σύνδεσμοι της περιοχής βρίσκονται κάτω από διαρκή τάση. Η τάση αυτή περιορίζει την ελαστικότητα των ιστών αυτών με αποτέλεσμα την μείωση της κινητικότητας της περιοχής. Η έλλειψη κίνησης εμποδίζει την κυκλοφορία του αίματος. Οι αλλαγές αυτές στον αυχένα μπορεί να προκαλέσουν τραυματισμό του μεσοσπονδύλιου δίσκου, ο οποίος ανάλογα με την έκτασή του μπορεί να ασκήσει πίεση σε νεύρα Τέλος, ο τραυματισμός του δίσκου προκαλεί άνιση κατανομή του βάρους με αποτέλεσμα τη φθορά των σπονδύλων που περιορίζει ακόμη περισσότερο την κίνηση της περιοχής και προκαλεί ακόμη περισσότερο πόνο.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ

Τα κύρια συμπτώματα του αυχενικού συνδρόμου είναι:

Πόνος στον αυχένα
• Κεφαλαλγίες
• Πόνος στον ώμο, στον βραχίονα ή και στο χέρι
• Περιορισμένη κινητικότητα της αυχενικής μοίρας
• Αδυναμία και μειωμένα αντανακλαστικά στα άνω και κάτω άκρα
• Προβλήματα στην βάδιση («Σπαστικό βάδισμα»)
• Μουδιάσματα στα άνω άκρα και μυϊκή αδυναμία στα κάτω άκρα.

Η εγκατάσταση και η εξέλιξη του αυχενικού συνδρόμου είναι σταδιακή.

Πρώτο στάδιο (κακής στάσης)

Έχουμε πόνους στον αυχένα λόγω καταπόνησης ή κακής και λανθασμένης στάσης που παίρνουμε όταν οδηγούμε ή καθόμαστε σε γραφείο

Δεύτερο στάδιο (δισκοπάθεια)

Ο δίσκος είναι ένα στρογγυλό και μαλακό μαξιλάρι μεταξύ των δυο σπονδύλων για να απορροφά τους κραδασμούς και τις πιέσεις του αυχένα. Στη φάση αυτή ο δίσκος εμφανίζει αλλοιώσεις ή ρήξη (δισκοκήλη) με αποτέλεσμα να πιέζει τα νεύρα του αυχένα και να προκαλεί φλεγμονή, έντονο πόνο στον αυχένα και το χέρι.

Τρίτο         στάδιο (σπονδυλαρθρίτιδα).

Λόγω         λέπτυνσης και αποδιοργάνωσης του δίσκου τα σπονδυλικά σώματα πλησιάζουν πολύ μεταξύ τους. Ο αυχένας χάνει τη φυσιολογική κινητικότητα και περιορίζονται οι κινήσεις. Στη φάση αυτή οι σπόνδυλοι αναπτύσσουν «άλατα» που δεν είναι πραγματικά άλατα, αλλά οστέινες άκανθες (οστεόφυτα, φύτρα) που βγάζουν οι σπόνδυλοι. Αυτά πιέζουν τα νεύρα και τις αρτηρίες προκαλώντας χρόνιο πόνο και ζαλάδα.

ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Το ερώτημα που τίθεται σε κάθε περίπτωση εκδήλωσης του αυχενικού συνδρόμου είναι η επιλογή μεταξύ της Συντηρητικής ή της Χειρουργικής Θεραπείας .

Η τελική απόφαση λαμβάνεται μετά από αξιολόγηση της σοβαρότητας της κατάστασης του ασθενούς και των θετικών και αρνητικών σημείων κάθε μιας από τις πιθανές θεραπείες .

Με τον τρόπο αυτό υπάρχει μια σφαιρική αντίληψη της κατάστασης του ασθενούς που θα οδηγήσει σε μια πιο έγκυρη επιλογή της θεραπευτικής αγωγής προκειμένου ο ασθενής να έχει μια ταχεία ανάρρωση και επιστροφή στις καθημερινές επαγγελματικές και μη δραστηριότητες του.

Η Συντηρητική Θεραπεία περιλαμβάνει :
Χορήγηση Φαρμακευτικής Αγωγής
• Τοποθέτηση Αυχενικού Κολλάρου
• Φυσικοθεραπεία

Η Χειρουργική Θεραπεία ενδείκνυται στις περιπτώσεις που :
• Παρατηρείται επιδείνωση των συμπτωμάτων μετά από συντηρητική θεραπεία
• Επέκταση των συμπτωμάτων τόσο στα άνω όσο και στα κάτω άκρα σε συνδυασμό με έντονα μουδιάσματα και ίσως ύπαρξη παθολογικών νευρολογικών σημείων
• Ευρήματα στην Μαγνητική Τομογραφία όπως έντονη πίεση του νωτιαίου μυελού  , αποτελούν απόλυτη ένδειξη για διενέργεια χειρουργικής επεμβάσεως.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1.The Cranio-Cervical Syndrome: Mechanisms, Assessment and Treatment ,Butterworth-Heinemann(2001)

2.Movement System Impairment Syndromes of the Extremities, Cervical and Thoracic Spines,Shirley Sahrmann(2010)

3. .Sandra J.Shultz, Peggy A. Houglum. David H. Perrin : Examination Of Musculoskeletal Injuries. HumanKinetics(2005)